• idag
    9 aug
    22°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    10 aug
    25°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    11 aug
    24°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    12 aug
    25°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    13 aug
    23°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Skolan rustar inför stängningsbesked: "Vi känner ju att det kan bli det"

Skola & utbildning | Coronaviruset
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
"Det är jätteviktigt att vi lyssnar på rekommendationerna. Vi håller oss till det Folkhälsomyndigheten säger", säger barn- och skolchef Gunilla Kindberg om förvaltningens förhållningssätt till coronaviruset.
Foto: Thomas Kühnel
Hur ska omsorg för barn till föräldrar med samhällsviktiga yrken säkerställas och hur ska distansundervisning bedrivas? En skolstängning kan stå för dörren och på barn och skola i Lidköpings kommun pågår ett intensivt planeringsarbete inför det besked som tar sig allt mer sannolikt.
– Vi känner ju att det kan bli en stängning, säger barn- och skolchef Gunilla Kindberg.

Regelverket börjar falla på plats inför en eventuell stängning av skolor, förskolor och fritidshem i Sverige. På torsdagen klubbade riksdagen lagförslaget som ger regeringen möjlighet att ta beslutet, och som ger förutsättningar att erbjuda barnomsorg till barn i behov av särskilt stöd och barn vars föräldrar har särskilt samhällsviktiga yrken, något som kommunerna åläggs att göra i händelse av en stängning.

Lagen träder i kraft på lördag den 21 mars "inför ett eventuellt behov av stängning av verksamhet redan den 23 mars", som det står i lagförslaget, och vid sidan av detta arbetar Socialdepartementet med att lösa frågan om ersättning till de föräldrar som måste vara hemma med sina barn.

Allt mer tycks alltså peka mot att ett stängningspåbud är i antågande – och Lidköpings kommun agerar därefter.

– Vi följer så klart presskonferenserna, säger Gunilla Kindberg.

Planeringen sker huvudsakligen på två fronter. Dels jobbar man med frågan om omsorg för barn till föräldrar som jobbar inom samhällsviktiga funktioner, dels tittar man på hur distans- och fjärrundervisning ska bedrivas.

När det gäller omsorgen är det i skrivande stund inte klarlagt exakt vilka yrkesgrupper som ska innefattas, men att det kommer att röra sig om ett försvarligt antal barn är rimligt att anta; till exempel lär äldreomsorg ingå, vilket ju är ett område som många arbetar inom.

Utgångspunkten är att omsorgen ska tillhandahållas på ett flertal enheter, då det ur smittspridningshänseende inte är bra att samla för många barn på ett och samma ställe.

– Det kan bli tre stycken, säger Gunilla Kindberg som i nuläget inte kan uppge var verksamheten kommer att bedrivas.

Barn och skola i Lidköpings kommun planerar för distans- och fjärrundervisning i händelse av en skolstängning.
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Den andra, kanske än mer utmanande, uppgiften för barn och skola är att planera för eventuell distans- och fjärrundervisning. Utgångspunkten är att lärarna ska utgå från sina arbetsplatser, och nu gäller det att dels se över de tekniska möjligheterna, dels fundera kring undervisningens form och innehåll. Att distansundervisa gymnasieelever och studenter, som kan förväntas ta stort eget ansvar och är vana att arbeta självständigt, är ju en sak, men för barn i yngre åldrar krävs andra grepp.

I detta sammanhang är också likvärdighetsaspekten något att begrunda. Alla har ju inte samma möjligheter att tillgodogöra sig undervisning i hemmet. Någon kanske saknar internetuppkoppling, andra kanske lever i en orolig social miljö.

– Det är nog delvis därför som man väntar in i det längsta med att stänga skolorna, säger Gunilla Kindberg och framhåller hur viktigt det kommer att bli för rektorer och lärare att se över förutsättningarna för varje elev.

Viktigt blir också att följa varje elev under den eventuella stängningsperioden för att ha koll på vad som behöver tas igen när verksamheten kan återupptas som vanligt. Om en skolstängning blir långvarig kan det vara mycket som släpar efter, och det är långt ifrån uteslutet att det kan komma att bli nödvändigt att ta lov eller helger i anspråk för komma ikapp, något som kan bli verklighet genom en ny förordning som tillkännagavs i förra veckan. Hur det ska gå till i praktiken – inte minst rent arbetsrättsligt – blir en senare fråga, menar Gunilla Kindberg; nu jobbar förvaltningen i första hand med att lösa de mer akuta planeringsfrågorna.

Aktuella coronaåtgärder

Flera aktiviteter och verksamheter på skolans område påverkas av coronaläget:

• Ordinarie undervisning i moderna språk är inställd från och med onsdag 18 mars. Detta mot bakgrund av att undervisningen till stor del sker i grupper med elever från olika skolenheter. Planen är att kunna språkundervisningen på distans på respektive skolenhet.

• Simundervisning och bad i badhuset ställs in.

• Från och med fredag 20 mars håller öppen förskola på Stadsträdgården och Guldvingen stängt annan verksamhet på familjecentralen är öppet som vanligt.

• Från och med måndag 23 mars sker verksamhet på Margretelunds fritidsgård samt Tuns fritidsgård utomhus.

• En rad planerade teaterföreställningar är avbokade – Fatimas resa som skulle getts till alla fyror på Esplanadteatern den 24–26 mars, Kullerbagge som skulle ha getts till några förskolor samt pedagogisk omsorg på Vänermuseet den 3 april samt Kabaré Jaguar som förskoleklass och årskurs 1 skulle ha fått se under vecka 17.

• Miljötemadagar för årskurs 2 vecka 15–18 ställs in.

Så här jobbar Nya Lidköpings-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.