De låga söksiffrorna kommer att få ekonomiska konsekvenser för Katedralskolan. Sett till de senaste årens resultat i omvalsperioden kan det handla om ett bortfall på så mycket som fyra miljoner kronor.
– Det är mycket pengar, säger Hans Persson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.
Katedralskolan har i år budgeterat för 210 nya elever till årskurs 1. 2019 hade skolan 159 sökande i januari, för att hamna på 190 elever i september. Med samma utveckling 2020 skulle det innebära att nuvarande omkring 140 sökande slutar med ett elevantal på runt 170 vid skolstarten, alltså 40 under budget.
"Den politiska debatten har skadat programmen"Varje elev har med sig ett grundbelopp som varierar efter vilket program eleven valt. Vissa program ger mindre pengar, andra mer. Men ett genomsnittligt belopp för de program som Katedralskolan erbjuder hamnar runt 100 000 kronor. Med 170 elever istället för budgeterade 210 handlar det om fyra miljoner kronor i minskade elevbidrag.
- Vi har helt klart ett arbete att göra, säger skolans samordningsrektor Petra Björk.
Kort- och långsiktigt
I dag ett politiskt beslut om att skolan ska genomföra samtliga program, oavsett antalet sökande. Mot bakgrund av att barn- och fritidsprogrammet har två sökande, estet dans en, handels och administration tre kommer frågan att ställas på nytt.
– Frågan är inte lyft än. Läget måste analyseras så att vi inte gör kortsiktiga lösningar. Det är viktigt att vi ger Skaras ungdomar bra valmöjligheter, men det är också en fråga för politikerna, säger Hans Persson.
Om det ska göras förändringar måste det ske snabbt, påpekar han.
– Det handlar om att fatta både kortsiktiga och långsiktiga beslut.
Halv miljon extra
Katedralskolan har nu drygt två månader på sig att övertyga fler elever inför och under omvalsperioden 14 april-15 maj.
- Om vi tittar på våra grannkommuner är det på vissa program fler sökande än platser. Men jag har inte den erfarenheten att jag kan säga hur stor del vi får av den tårtbit som blir över, säger Hans Persson.
Skara kommun har i år satsat en halv miljoner kronor extra på att marknadsföra Katedralskolans och projektet Skolstaden Skara. Pengarna har disponerats av kommunikationsavdelningen som bland annat använt dem till att ta fram en ny grafiska profil, utskick till alla hushåll i Skaraborg, mässor, kampanjer på sociala medier, bioreklam och marknadsföringsfilmer, både för skolan och de olika programmen.
– Det här är ett långsiktigt arbete där vi bygger Katedralskolans varumärke och talar om hur bra skolan är, säger kommunikationschef Peter Blom.
Han påpekar att trender är något man inte vänder på ett år.
– Dessutom har vi haft mediala utmaningar när det gäller skolledning och Skolstaden Skara.