Hoppa till huvudinnehållet

Tuffa tider för modehandeln

Publicerad:
Försäljningen av kläder och skor i jul var en besvikelse för branschen. Arkivbild.
Försäljningen av kläder och skor i jul var en besvikelse för branschen. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT

Försäljningen av kläder och skor minskade rejält i december.

Klädförsäljningen i butik och via e-handel minskade med 3 procent i december jämfört med samma månad året före, enligt Svensk Handels stilindex. Skoförsäljningen backade också, med nära 10 procent.

Försäljningen i enbart fysiska butiker minskade med cirka 5 procent för kläder och runt 12 procent för skor.

"Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre", skriver Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Att mellandagsrean tappat betydelse i skuggan av kampanjerna under Black Friday lyfts fram som huvudorsaken. Frånvaron av vinter var även en väsentligt bidragande faktor till det dåliga utfallet för den väderkänsliga skohandeln.

Under 2019 backade försäljningen av kläder totalt med 1,8 procent och skor med 4,2 procent. Sett till försäljningen i enbart fysiska butiker landar minskningen på 3 procent för kläder och 6 procent för skor.

Artikeltaggar

EkonomiHandelModeSvensk handelSverige

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.