Våra sneakers blev gigantiska och vi hade löpartajts på krogen. Modet gick från avklätt till påklätt. Från "it bags" till arkivkläder.
Mycket har hänt med modet det senaste årtiondet.
När Göran Sundberg, lektor på Beckmans designhögskola, ser i backspegeln är det några trender som urskiljer sig.
– Modet är mycket mer påklätt i dag, i början av 2010-talet var det väldigt kort och urringat. Killar som hade djupt ringade t-shirts.
Modejournalisten Nina Campioni hajade till när hon tittade på bilder från årtiondets början, så daterade känns de korta kjolarna och skyhöga klackarna.
– Det var så avklätt, nästan lite porrigt.
I början av 2010-talet var det fortfarande krig om säsongens "it bag" – den exklusiva väskan man bara måste ha. Ett fenomen som nästan helt försvunnit.
– Det finns en tydlig diskussion i modebranschen om hur man ska tjäna pengar när folk inte vill ha "it bags" längre, säger Göran Sundberg.
Hipsters och normcore
När Nina Campioni tittar på 2010-talet är det en trend som sticker ut.
– Det jag tänker på främst är hipsterkulturen, som först var något man ville uppnå och nu mot slutet av årtiondet mer blivit något man skämtar med.
Andra trender som växte sig stora var normcore, stilen som går ut på att sticka ut så lite som möjligt och sportkläder som vardagskläder.
– Man kan gå omkring i snygga sportkläder och ha löpartajts på krogen. Mysplagg, eller lounge wear, har utvecklats enormt. Nu sätter man inte på sig en slafsig t-shirt när man ska slappa hemma, nu ska den vara i cashmere.
Sneakers blev större än någonsin, både som fenomen och rent konkret. De är stora och klumpiga och färgerna starka. Ett plagg Nina Campioni ser som typiskt för 2010-talet är sneakers med inbyggd kilklack.
Hårdnande ton
Det svenska modeundret som lever och frodas i kombination med det stora utbudet "fast fashion" borde leda till experimentlusta, tycker Göran Sundberg.
-Men det är så konformt att jag aldrig varit med om något liknande. I dag är allt svart och marinblått. Jag tror att det hör ihop med den hårdnande tonen, det har blivit farligare att öppna sig och sticka ut.
Parallellt finns ett färgsprakande och fantasifullt mode.
– Det är mycket starka mönster, bokstäver, budskap. Sneakers ser nästan ut som i serietidningar. Men det kanske mer finns på nätet, att det är där man experimenterar med sin stil.
Viktig utmaning
Nina Campioni beskriver en kluvenhet kring modet som inte funnits tidigare.
– Det har blivit väldigt polariserat. Å ena sidan är mode en klimatbov, samtidigt är det superstort med "influencer marketing" där influerare skriver "svajpa för att köpa mina favoriter". Det är nästan som ett krig och känns ganska talande för tiden vi lever i.
Hållbarhet var ett begrepp som existerade redan i början av årtiondet, men nu har det växt till modebranschens viktigaste utmaning, säger Göran Sundberg.
– Modebranschen försöker hitta nya tekniker så att man kan få fram personligt uttryck och experimentlusta utan att utnyttja jordens resurser och skapa sopberg. Det innebär nya sätt att designa på. Jag hoppas att vi kan få en modekultur som inte är så slösande materiellt.
– Det finns också de som slutat köpa mode och som pratar om sina "arkivplagg". Där finns det en social status i att inte köpa och det är något ganska nytt.
Boel Holm / TT