Så skall Lidköping få nytt liv i centrum

Insändare
PUBLICERAD:
Järnvägsbron - en bromskloss, enligt insändaren.
Foto: Copyright Daniel Strandroth

NLT undrar hur det skall gå till (se rubrik) och ett antal personer har därför fått i uppgift att komma med förslag.

Mitt förslag: Öppna åter upp inre hamnen för till exempel segelfartyg (som Mina) och ångfartyg (som Polstjärnan).

Ett ”vinnande” förslag bör bygga på Lidköpings långa och spännande historia som en handels- och sjöfartsstad.

Stadens fäder gav oss rikedom genom Gullspångsaktierna.

Senare tiders fäder (jag har svårt att tro att någon kvinna var inblandad) gav oss en icke öppningsbar Rörstrandsbro. (På senare år har även Järnvägsbron svetsats igen).

Det borde gå att ta ut en större summa ur det sparade kapital som härstammar från just Gullspångsaktierna, detta för att finansiera ombyggnaden av de båda broarna.

Kostnaden för ett sådant projekt skulle säkert hamna kring 100 miljoner, men det är faktiskt inte mer än vad Göteneborna fick betala för sin medeltida värld.

Jag tror faktiskt att Lidköpings centrum skulle locka betydligt fler besökande, både från när och fjärran, om skutor och ångfartyg åter angör kajen vid Nya Stadens torg. Konceptet skulle även kunna kompletteras med en fiskrestaurang i ett nybyggt hamnskjul, helt nära kajen vid torget.

Givetvis finge broöppningarna förläggas till tider när biltrafiken inte är särskilt stor.

Hälsar Bengt Rahm

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.