PREMIÄR: Ny serie om Lidköping - tyck till om vår stad

Ledare
PUBLICERAD:
Vilken stad vill vi ha, vi som bor i Lidköping? Det ska vi försöka ta reda på i en ny artikelserie som inleds i dag.
Foto: Sören Turesson
Här är Lidköping. Min stad och kanske din.
I dag sjösätter vi en ny artikelserie.
Under de kommande veckorna kommer vi titta närmare på Lidköping ur en rad olika perspektiv.
Och vi vill gärna att du är med och tycker till.

Vart är vi på väg?

Ja, du kanske känner igen frågan från SVT:s populära frågesportprogram På spåret.

Nu ställer vi den i första delen i vår nya serie ”Lidköping – vår stad”.

Kopplingen till ”På spåret” är förvisso lång och diffus. Men det var i ett av programmen i vintras som Lidköping dök upp som ett av resmålen. Inget av lagen gissade rätt. Marianne Ahrne och Anders ”Ankan” Johansson gissade på Mariestad och Jesper Rönndahl och Elisabet Höglund på Vänersborg. Ingen stor sak egentligen. Att dra någon slutsats av vad några kändisar hittar på i ett lekprogram i TV vore lika oseriöst som osmart. Men det noterades i alla fall av alla Lidköpingsbor som såg programmet att de tävlande bommade vår stad.

Och själv vet jag att när jag såg programmet tänkte ”vad är Lidköpings signum, vad sticker ut mest och klarast?”

Jag lyckades inte pricka in en enskild grej utan hamnade på flera olika saker.

Foto: Thomas Kühnel

Läckö slott, såklart. Rörstrand. Bandy är ju givet och så raggarbilar.

Och kanske är det så det ska vara, att staden ska stå för många olika saker. Även om ”varumärkena” spretar åt alla möjliga håll och inte samspelar det minsta.

Eller så kanske det är bättre att satsa på att profilera sig stenhårt på en sak? Något modernt, framåtblickande som känns fräscht och lockande.

Idag är kommunens vision ”Lidköping en välkomnande och hållbar kommun”. Hur många Lidköpingsbor känner till det? Och genomsyrar den verkligen kommunens arbete?

Hur som helst så ska vi grotta ner oss lite i frågan i vår första del i serien ”Lidköping – vår stad”. På nästa uppslag svarar tio profiler, som alla har intresse av en levande stad, på frågan vart är vi på väg? De fick också fundera lite kring vad Lidköping står för idag och då blev det tydligt att många gillar staden men de menar att finns så mycket mer att utveckla och så mycket som inte utnyttjas.

I vår serie har vi planerat för fem delar och vi hoppas kunna ge en bild av vad vi som bor här vill och behöver för att staden ska fortsätta att utvecklas.

Foto: Thomas Kühnel

För det händer mycket i Lidköping nu. Kommunen har dragit igång en satsning som de döpt till ”Framtidsverkstaden” där de hoppas få in många åsikter om Lidköping. Politikerna har tagit fram en översiktsplan som bygger på en vilja att utveckla Lidköping och det jobbas med febrilt med en trafikplan som ska knyta ihop infrastrukturen. Mycket på gång alltså och det vill vi lyfta fram och tydliggöra i vår serie.

Samtidigt finns det många utmaningar.

Vår kommunreporter Martina Rask skrev för en dryg vecka sedan om alla tomma chefstjänster inom kommunen. Sju platser är tf-lösningar just nu, flera på ledande positioner kring kommunens utveckling och attraktionskraft. Problemet att hitta och behålla kompetent personal är något som en mängd kommuner i Sverige brottas med. Rörligheten inom den offentliga sektorn är stor och det gäller att locka de bästa och få dem att stanna kvar.

Det kostar tid och kraft att ha för många otillsatta chefsjobb. Det bromsar verksamheten och i det läget befinner sig till viss del Lidköping just nu.

Dessutom måste situationen med kommundirektör Jan Franssons sjukskrivning vägas in. På den stolen är det också en tillfällig lösning fram till årsskiftet - minst.

Foto: Sören Turesson

I de kommande delarna av serien ska vi titta på vad som är på gång med Hamnstaden och Framnäs och vilka utmaningar som finns när det gäller infrastrukturen i centrum. Fler människor och bostäder betyder fler bilar och ställer stora krav på den trafikplan som vi ska berätta mer om.

Vi frågar oss också vad som behövs för att utveckla verksamheterna kring Nya stadens torg. Att den klassiska handeln med butiker för en tuff kamp för att locka kunder är ingen hemlighet. Och inte lär det bli lättare.

Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” är mycket tydlig med vartåt det pekar. Antalet butiker i Sverige väntas minska med cirka 6 500-11 000 till 2030. Det motsvarar en minskning av antalet butiker med mellan 20 och 35 procent. Anledningen är att e-handeln väntas fortsätta.

Utmaningar saknas inte. Varken för politiker eller kommersiella aktörer.

Och vilket ansvar har du med dina val som individ för att staden ska leva och frodas?

Syftet med vår serie är inte att kräva ansvariga på svar utan vi vill ställa en massa frågor och väcka debatt. Och där vi vill gärna höra vad du tycker. Vart är Lidköping på väg, enligt dig? Och är det åt rätt håll?

Tyck till:

Vilken profil ska Lidköping ha?

Mejla mig calle.sundblad@nlt.se eller martina.rask@nlt.se eller tyck till på vår Facebooksida.

Det går också bra att skicka in dina synpunkter till:

Calle Sundblad

Nya Lidköpings-Tidningen

Stenportsgatan 14

531 30 Lidköping

För NLT är det en självklarhet att vara en del av stadens utveckling och vi ska dra vårt strå till stacken. Bland annat genom en sådan här serie. Vi ska fortsätta att granska politiker och det som händer här. Vi ska också lyfta de små händelserna, visa på allt positivt som görs, vara en arena för debatt och mycket mer.

Serien ”Lidköping – vår stad” är en del i vår ambition.

Så här jobbar Nya Lidköpings-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.