Naturbruksskolor testar fjärrundervisning med robot

Skola & utbildning
PUBLICERAD:
Långa resor är ofta både en tidstjuv och en klimatbov. Därför testar nu Västra Götalandsregionens naturbruksskolor Sötåsen, Uddetorp och Svenljunga hur fjärrstyrda robotar kan användas i undervisningen för att både lärare och elever ska kunna vara närvarande trots att man befinner sig på en annan plats.

Roboten påminner om en mindre Segway med en iPad monterad på, där personen som styr roboten syns på skärmen. Med hjälp av en liten webbkamera kan personen se omgivningen och navigera sig runt i rummet genom att styra roboten från sin dator och på så sätt vara närvarande och röra sig runt på platsen även om man befinner sig långt därifrån.

Under hösten kommer skolorna att testa och utvärdera hur robotarna fungerar i olika skolmiljöer och situationer.

– Det öppnar möjligheter för att lärare med specialistkunskap kan hålla lektioner på flera skolor utan att behöva resa emellan dem. Avståndet blir inget problem. Det kan även göra det möjligt att elever som fått förhinder att vara på plats ändå kan delta i undervisningen för att inte missa viktiga moment, säger Jörgen Holmén, verksamhetsutvecklare och projektledare på regionens naturbruksförvaltning, i ett pressmeddelande.

Så här jobbar Nya Lidköpings-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.