Så jobbar kommunen med digitaliseringen

Insändare
PUBLICERAD:
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Svar till Hur mycket skärmtid får barnen i skolan?

Tack för dina synpunkter.

Förskolans lärande utgår från styrdokument och läroplanen i förskolan. Digitalisering är ett av Skolverkets prioriterade områden. Det finns inte någon rekommendation från Skolverket liknande den WHO har publicerat och vi har inte några framtagna riktlinjer i Lidköpings kommun kring hur TV och surfplattor ska användas.

Barn & Skola inleder under denna vecka en treårig satsning på förskolan och en del i kompetensutvecklingen har temat digitaliseringens möjligheter. I temat kommer alla pedagoger i förskolan arbeta med att skapa förståelse för och lära barnen att förhålla sig till digitalisering. Det innebär inte att barnen ska sitta mer framför TV och surfplattor. Förskolans uppdrag är att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande och utifrån tanken att det är ett läromedel och material för lärande.

Har du som förälder funderingar och frågor kring hur TV och surfplattor används på ditt barns förskola ber vi dig i första hand att ta upp detta med rektor på förskolan.

Camilla Börjesson Jansson, kvalitet- och utvecklingschef Barn & Skola

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.