Han ska lyfta handeln i Skara

Ekonomi
PUBLICERAD:
Handelsföreningen Megas nye projektledare Niklas Nilsson flankerad av nuvarande projektledare Peter Gustavsson och näringslivschef Anna Sundbom.
Den första augusti tillträder Niklas Nilsson tjänsten som ny projektledare för handelsföreningen Mega i Skara.

— Det ska bli väldig roligt och spännande att få arbeta med utvecklingen av Skara som handelsstad och då främst centrumhandeln, säger han i ett pressmeddelande.

Niklas Nilsson efterträder Peter Gustavsson som går vidare till en ny projektledartjänst på Vilanområdet.

Niklas kommer närmast från en tjänst som reporter på P4 Skaraborg i Skövde, men har lång erfarenhet av handel, marknadsföring och kommunikation. Han har bland annat arbetat 19 år på Jula AB i Skara med kommunikation, PR och marknadskommunikation. Han har även arbetat i butik och med försäljning i olika former.

— Skara har en bra centrumhandel idag, men det finns givetvis utmaningar, säger Niklas Nilsson.

Nya etableringar

Fokus kommer ligga på att skapa nya etableringar i centrum.

- Det är ett långsiktigt arbete där vi måste arbeta proaktivt och fokuserat för att hitta rätt.

I tjänsten ingår också att utveckla de evenemang och aktiviteter som funnits i många år i Skara.

— Jag kommer givetvis arbeta vidare med populära evenemang som matmarknaderna på Hötorget, Sommarkvällarna på Djäknescenen och inte minst med skyltsöndagen och tomteparaden i december.

Samarbete viktigt

Niklas Nilsson menar att det krävs samarbete och tydliga mål för att skapa framgång.

— Jag ser det som mycket viktigt att vi alla arbetar tillsammans för att stärka Skara som handelsstad och jag ser fram emot att få samarbeta med de aktörer som finns i Mega. Jag hoppas också kunna skapa en bra dialog med Skaraborna som givetvis är en viktig del i att utveckla centrumhandeln.

Skara kommuns näringslivschef Anna Sundbom tror att Niklas Nilsson kan tillföra nya tankar och idéer när det gäller utvecklingen av stadskärnan och samarbetet med de externa handelsområdena.

— Det här känns bra, Niklas har lång erfarenhet av marknadsföring och handel, säger hon.

Så här jobbar Nya Lidköpings-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.