Står Vänsterpartiet bakom Ove Nordströms tankar om PBM?

Insändare
PUBLICERAD:
Svar till Ove Nordström (3/5)

Ove Nordströms insändare i NLT 19-05-03 klargör Vänsterpartiet i Lidköpings åsikt att miljöargument är löjliga. Första gången veteranbilsjippot PBM anordnades i Lidköping var det annars bara från Vänsterpartiet det kom en mycket välgenomtänkt kritik och en begäran om miljökonsekvensanalys. Kvävdes dessa röster med sådana åsikter som Ove Nordström nu för fram?

I korthet går de ut på att utsläppen globalt och från biltrafiken hemmavid är så stora att några dagars veteranbilsutsläpp inte spelar någon roll. Detta är ett s k platt argument men även ett sådant undkommer inte att ha åtminstone en annan sida av saken: Just för att utsläppen är så stora är det av största vikt att snarast göra allt vad vi kan för att stoppa dem.

Det sägs att det finns lögn, förbannad lögn och statistik. De globala utsläpp Ove Nordström redovisar i siffror och jämför med Sveriges, skulle enligt honom frikänna svenska bilutsläpp från allt miljöansvar men så enkelt är det förstås inte. Det kan inte anses löjligt att t ex arbeta för miljövänliga fordon och miljözoner i stadskärnor. Jag har tidigare försökt påtala vad avgasgifterna ställer till med för oss i vår närmiljö. Naturvårdsverket skriver att i svenska städer och tätorter är luftföroreningar ett stort hälsoproblem. Partiklar och kolväten är giftiga för människor och djur. Göteborgs Stad påtalar att ett farligt kolväte är bensen, som bildas vid förbränning och framkallar cancer. Jämte kolväten innehåller avgaserna koloxid och kväveoxider, som förutom övergödning ger upphov till astma.

Detta är alltså vad vi utsätts för här och nu, i vår dagliga miljö. Som vi märkt har biltrafiken bara ökat, samtidigt som veteranmotorevent uppmuntras av kommunen, förvärrat av PBM. Det är typiskt att det inte finns skyltar som talar om att tomgångskörning är förbjuden. Det är maxgräns på en minut, eftersom det, som Göteborgs Stad skriver, ger onödiga utsläpp och kan orsaka hälsobesvär.

Veteranbilar släpper ut tio gånger mer avgaser än en ny, bränslesnål bil, men undantas numera från besiktningskontroll, när bilen är mer än 50 år gammal. För motorcyklar gäller 40 år. Det har uttryckts n from förhoppning om att gamla bilar skrotas ut efterhand, men vi i Lidköping kan konstatera att så inte är fallet. Under PBM tillåts något som kallas cruising, ett fint ord för att få förgifta stan fram till klockan ett på natten, utan hänsyn till kringboende.

Ingen vill förmena veteranbilsägare att meka med sina bilar, men kör inte omkring med dem, allra minst i stadsmiljö.

Hjalmar Fridman

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.