Hur känns det i dag Jessica Lennartsson från Lidköping, som tillsammans med sambon Andreas Frick blivit försenad på hemresan från Los Angeles på grund av SAS-piloternas strejk?
– Just nu känns det hoppfullt. Vi har blivit ombokade till ett annat bolag så tror jag inte det ska bli några problem. Vi ska flyga via Wien till Stockholm vilket gör resan längre, men just nu vill vi bara hem så vi kan återgå till våra jobb.
När skulle ni ha åkt hem egentligen?
– Klockan sju i lördags morse, lokal tid. Vi fick boka en extra natt på hotellet vid flygplatsen.
När kommer ni i väg till Sverige?
– Jag räknar med att dagens (läs: söndagens) flyg som ska lyfta 15.15 lokal tid går som förväntat. Då är vi i Sverige på måndag eftermiddag.
Vilka bekymmer har det ställt till för dig?
– Först och främst har det blir ett stort problem för mitt företag, jag driver salongen Luxury. Mina kunder har väntat på sina bokade tider sedan jag lämnade Sverige och jag har fullbokade dagar. Som tur är har jag fantastiska kollegor och familj som hjälper mig. Men kunder som var ute i god tid och fick den första tiden får vänta längre, vilket känns orättvist.
– Sedan har alla strejkrykten och oron för bokningen förstört en del av semestern. SAS gick ut med att man kostnadsfritt fick boka om sina biljetter, vilket inte var ett alternativ då det bara fanns senare flyg än det vi redan hade bokat och även de drabbades av strejken. SAS kundtjänst var nedringd och enda kontakten var via Facebook.